Vei întâlni tot felul de definiții ale Coaching-ului: pornind de la diverși autori/practianți și terminând cu diversele organisme internaționale/asociații.
Îți voi reda în continuare definiția creatorului meu (eu fiind firma lui), așa cum apare ea scrisă și explicată în cartea lui ”Ghid de bune practici în Coaching sau Adevăruri despre Coaching”:
Pentru a explicita Coaching-ul în sensul adevărului este nevoie de următoarele două definiții:
coaching (cu ”c” mic) = procesul prin care o persoană numită sportiv este antrenată de către o persoană numită antrenor în vederea atingerii celor mai bune rezultate în sportul de performanță.
Coaching (cu ”C” mare) = acompaniamentul transformării personale. Este procesul prin care o persoană numită client este sprijinită pe calea dezvoltării personale de către o persoană numită Antrenor. Am denumit aici antrenorul cu litera ”A” pentru a se diferenția de antrenorul care apare în cadrul definiției coaching-ului. În anumite cazuri el poate fi unul și același, adică a = A.
Caracteristicile principale ale proceselor definite sunt detaliate în tabelul de mai jos.
Caracteristica | coaching | Coaching |
---|---|---|
Părțile | sportiv și antrenor | client și Antrenor |
Contract | posibil și neobligatoriu | obligatoriu |
Mod de derulare | 3-5 antrenamente/săptămână 2-3 ore/antrenament, peste 5 ani | 1 sesiune/săptămână 1-1 ½ ore/sesiune, maxim 2 ani |
Elemente urmărite | antrenament fizic și mental: viteză, forță, rezistență, concentrare | accesul clientului la informațiile ascunse; motivarea clientului; |
Scopul întâlnirilor | repetare exerciții și mișcări arătate de către antrenor; simulări de meciuri oficiale; participarea la competiții majore; în multe sporturi există parteneri dedicați de antrenament; | Stabilirea SMART de către client a obiectivelor de sesiune și de contract; stabilirea de către client a unui plan de acțiune între sesiuni și după expirarea contractului; |
Locul de derulare | față în față, pe terenul de sport | față în față la birou; prin telefon; prin email; |
Calificări necesare pentru antrenor/ Antrenor | învățământ superior de educație fizică, de lungă durată (3-5 ani), prezență personală obligatorie | orice curs acreditat ICF sau alt organism echivalent, durata 3-6 luni, posibil și online; |
Abilități strict necesare | fizice și pedagogice | și altele decât fizice dar mult mai multe și din mai multe domenii |
Așadar, una dintre concluziile cele mai importante este că pentru a avea un proces de Coaching trebuie să fie îndeplinite concomitent cel puțin 3 condiții esențiale:
În cazul în care Coaching-ul este un proces nou pentru tine te invit să parcurgi mai jos principalele diferențe dintre Coaching și alte procese de tipul client-instructor, unde prin Instructor înțeleg psihoterapeut, consultant, consilier, trainer, hipnoterapeut, medic, etc.
Coaching | Consiliere Consultanță | Terapie | Training |
---|---|---|---|
Părțile sunt Coach și Client | Părțile sunt Consilier/ Consultant și Client | Părțile sunt Terapeut și Pacient | Părțile sunt Trainer și Cursant |
Abordează clientul ca pe o entitate unică | Oferă clientului soluții ”la cheie” | Abordează clientul prin șabloane | Transmite către toți clienții la fel |
Soluția vine din interior | Soluția vine din exterior | Soluția vine din exterior | Soluția vine din exterior |
Oferă clientului încredere în sine | Încredere relativă în sursa exterioară | Încredere relativă în sursa exterioară | Încredere relativă în sursa exterioară |
Definește/realizează acțiuni concrete acum | Înțelegerea influențe lor trecutului asupra prezentului/viitorului | Înțelegerea influențe lor trecutului asupra prezentului/viitorului | Înțelegerea influențe lor trecutului asupra prezentului/viitorului |
Conștientizare puternică | Primire de informații | Primire de informații | Primire de informații care se uită ulterior |
Conduce la succes persoana funcțională | Propune soluții | Se ocupă de ”disfuncții” | Se antrenează abilități specifice |
Dezvoltare continuă și creșterea performanței angajaților, inclusiv în cadrul echipelor | Angajații recunosc discrepanțele dintre performanțele actuale și cele dorite | Mai puțin utilizată în sfera afacerilor | Se antrenează abilități specifice |
Accent pe noi competențe și acțiuni | Accent pe cauza problemei | Accent pe cauza problemei | Accent pe program fix, stabilit de trainer |
Accent pe puncte tari și realizări | Abordare reparatorie, accent pe deficiențe | Abordare reparatorie, accent pe deficiențe | Accent pe ceea ce trebuie îmbunătățit |
Proactiv | Reactiv | Reactiv | Reactiv |
Abordarea generală este suficientă | Abordarea ca și expert în domeniu | Abordarea ca și expert în domeniu | Abordarea ca și expert în domeniu |
Relaționare | Informații | Informații | Informații |